Hogere sales? Synchroniseer je digital signage-content met het tijdstip van de dag

Digital signage content

Investeer je voor je winkel in digital signage? Trap dan niet in de contentval.Een speellijst samenstellen en laten draaien in loop, is makkelijk. Maar wil je je volle potentieel benutten? Stem je content dan af op het moment van de dag. En op het publiek dat je dan over de vloer krijgt.

Je kan het best denken als een televisieprogrammeur . Zijn doel is om zo hoog mogelijke kijkcijfers te halen. Daarom zendt hij een show voor een breed publiek uit in primetime, herhaalt hij ’ s middags oude feuilletons en wacht hij met actie en horror tot de kinderen slapen. Dat heet dayparting .

Jouw publiek varieert ook in de loop van de dag. Net na schooltijd word je bijvoorbeeld overspoeld door jongeren tussen de 15 en 18 jaar. Terwijl je zaterdag in de prille morgen eerder early birds van 65 en ouder verwelkomt.

Ga uit van cijfers en strategie

Succesvolle dayparting loopt parallel met een goede contentstrategie : je bepaalt wat je wil overbrengen. Wie je wil aanspreken. En wat je daarmee wil bereiken. Alleen krijgt de dimensie ‘ tijd ’ een nog grotere rol.

Je kunt daarvoor afgaan op je buikgevoel, maar vertrouwen op data is veiliger. Hou bij wie (lees: welk type klant) wat koopt, op welk tijdstip. Registreer met een traffic counter hoeveel mensen je winkel bezoeken. En leg zo de verbanden bloot.

Hou er rekening mee dat ook sommige producten hun eigen dagdeel verdienen. Het heeft weinig zin om sterke bieren of frituursnacks te promoten in de ochtend. Koffie, broodjes en broodbeleg, daarmee verleid je mensen in de vroege uren tot impulsaankopen. Je cijfers vertellen je het hele, misschien wel verrassende, verhaal.

people-attention

Programmeer content rond een typische dag

Stel dat je een supermarkt hebt in een drukke stadsomgeving: een woonwijk met een school, enkele kantoren en tennisvelden. Bouw je digital signage-content dan op rond een typische weekdag – het weekend ziet er weer anders uit. Bijvoorbeeld zo:

7 – 9 uur: ochtendrush. Kantoormedewerkers willen snel een broodje, een flesje water of smoothie, een banaan of yoghurtje als tussendoortje. En het moet snel gaan. Ideaal voor een ochtenddeal, die je met een opvallende boodschap promoot op je schermen.

9-12 uur: ochtendrust. Je krijgt huismannen en -vrouwen, gepensioneerden en mensen met een dagje vrij over de vloer. Het steekt niet op een minuut meer of minder. Ideaal voor inspirerende content rond koken, huishouden en vrije tijd: een videorecept, aanbiedingen voor wasmiddelen, een deal met boeken of dvd ’ s.

12-13 uur: lunchtijd. Opnieuw tijd om in te spelen op rammelende magen. Animaties met wraps, belegde broodjes en frisdrank doen het goed. En nu de honger daar is: doe aan upselling door er je middagsnacks bij te promoten.

13-16 uur: middagrust. Herhaal eventueel je content uit de ochtendrustfase. Of neem alleen het concept over en focus op heel andere producten.

16-18 uur: middagrush. Leerlingen snoepen graag iets na de schooluren. Zend content uit op hun maat: speels, cool, in hun taal. Bied naast chips en chocoladerepen ook aantrekkelijk fruit en gezonde snacks aan. Maar hou ook rekening met de andere klanten: werkende ouders, die nog snel even een maaltijd bij elkaar sprokkelen, en de dorstige tennissers uit de buurt.

 

Heb je geen supermarkt, maar bijvoorbeeld een schoenen- of kledingwinkel, een juwelenboetiek of fietsspeciaalzaak ? Ook dan haal je rendement uit dayparting . Het principe is altijd hetzelfde: breng in kaart wie je publiek is, wat het koopt en wanneer, en stem je digital signage-content daarop af. Waak er ondertussen over dat je consistent communiceert . Want een bont allegaartje van boodschappen doet je brand geen goed.